ANDY JAENEN : THE BMW'S I RACED...2010-11-19

Vaak krijg ik vragen over waar ik mijn kennis betreffende het racen en de technieken heb geleerd. Wel doorheen mijn actieve racecarrière racete ik 12 jaar lang met allerlei wagens. Hier een overzicht met wat uitleg over de BMW's die ik in de loop van de jaren temde...A lot of time people ask me where I got all my knowledge from about racing and driving techniques. Well throughout my active racing career spreading 12 years I raced a lot of cars. Here some BMWs I tried to drive around the racetracks... 

skylimitblog

De eerste BMW waarmee ik reed was deze E30 M3 (3.0 6 cyl) van Beliën. Het was een plezante wagen die eerder betrouwbaar dan snel was. Ik behaalde er 2 podiums mee op 4 races in de Belcar waaronder voor de tweede plaats bij de toerismewagens in de 24 uren van Zolder in 1995. The first BMW I raced was this Beliën Motorsport E30 M3 (3.0 6 cyl). It was a good reliable car but not that fast. I got 2 podiums out of 4 races in Belcar. One of them was for second Touring car in the Zolder 24 hours.

skylimitblog

In 1996 had ik de eer om met de topwagen van Beliën Motorsport te rijden tijdens de 24 uren van Zolder. Dit leverde een 6de plaats algemeen (op 65 starters) op en een tweede bij de Toerismewagens. Met onze 3 liter Compact nestelden we om tussen de Porsches en vlak achter de M5 van Duez.In 1996 I was lucky to race the topcar of Beliën Motorsport during the Zolder 24 Hours. It resulted in a 6th place overall (with 65 starters) and second in Touring cars. We finished in between the Porsches and just behind the M5 of Duez.

skylimitblog

Team Charly uit Duitsland deed ook beroep op mijn diensten. Deze ex-DTM M3 was behoorlijk snel maar vooral zijn sound was fenomenaal. De brullende 4 cylinder was echter niet altijd even betrouwbaar maar wel één van de mooiste wagens in het veld.The German Team Charly hired me to race their ex DTM M3. The car was very fast with a fantastic sound. The roar of the 4 cylinder engine was amazing but the car was not that reliable but sure one of the most beautiful cars in the field.

skylimitblog

Toen Team Charly een tweede wagen inzette, met name deze E36 M3, deden ze opnieuw diens op mijn diensten. Na een sterke regenrace crashte de andere piloot tijdens de tweede race en de wagen verscheen nooit meer op een circuit...When Team Charly put a second car on track they asked me to race the E36 M3. After a great rain race, the other driver crashed the car in the second race of the season and the M3 was never seen again on track... 

skylimitblog

Toen kwamen de jaren bij Van de Velde Racing. De Belgische Hartge importeur gaf me de functie als eerste piloot en instructeur van Alexandra en Christian Van de Velde. De rol als eerste piloot betekende dat ik telkens de kwalificatie tijd moest zetten en tevens het grootste deel van de race op mij nam. Ik kon me er helemaal ontplooien als piloot. Hier win ik een beetje tijd in de bus stop chicane van Spa.Then the Van de Velde Racing years arrived. The Belgian Hartge importer hired me as number 1 driver and coach for Alexandra and Christian Van de Velde. The role as lead driver meant that I had to qualify the car every tima and drove the biggest part of every race. I could completely develop my driving. Here I gain some time at the busstop chicane at Spa.

skylimitblog

Van de Velde Racing was het eerste team dat een E46 BMW aan de start bracht in een race in Europa. De wagen kende in het begin wat problemen maar al snel konden we hem deftig afstellen. Hier knal ik binnendoor bij een veel snellere Porsche aan de Hughenholz bocht van Zandvoort. Van de Velde Racing was the first team ever to race with a BMW E46 in Europe. The car had some handling problems in the beginning but soon we got to grips with it. Here I pass a much faster Porsche in the Hughenholz corner at Zandvoort. 

skylimitblog

Met de Van de Velde Racing E36 op de banking van Montlhéry nabij Parijs. With the Van de Velde Racing E36 on the high banks of Montlhéry near Paris.

skylimitblog

Ik was zeer zuinig op banden. Hier gebruik ik er ook maar 3.I was very sober on tires. Here I use only 3.

skylimitblog

Mijn laatste Belcar podium ooit behaalde ik met deze E46 M3 op Spa Francorchamps. My final Belcar podium I got with this E46 M3 at Spa Francorchamps. 

skylimitblog

Pieter Verpoort huurde mij in om de Big Brother Compact samen met Carla Brackx te bemannen. Pieter Verpoort hired me to share the Big Brother Compact with Carla Brackx.

skylimitblog

Mijn laatste BMW race was de Zolder 10 hours in 2003 met het team waar het BMW verhaal ooit begon, Beliën Motorsport. Na een uur reed ik op P4 algemeen met deze groep N M3 op een opdrogende piste. Wel leuk als je weet dat onze wagen niet bij de snelste 30 hoorde van het deelnemers veld.My final BMW ace I did at the Zolder 10 hours in 2003 with the same team where my BMW story started, Beliën Motorsport. Afetr an hour I was driving on P4 with our M3 GroupN M3 on a drying track. Good to know is that this car was never qualified inside the top 30. 

Coming soon my Porsche, Opel, Peugeot, Audi years ;)


Vorige pagina

This is the Skylimit Events blog archive. To check more recent news visit www.skylimitevents.com.