ANDY JAENEN : THE EARLY YEARS2010-11-23

Vorige week maakte ik een blog bericht over de BMW's waarmee ik geraced heb. Nu is het de beurt aan de beginjaren. Toen waren het vooral Opels en Peugeots die ik de sporen kon geven, maar er zaten toch enkele wolven in schapenvacht tussen...Last week I reported about the BMWs I raced. Now it's time to bring you the early years. Those years I drove Opels and Peugeots, but they were not as slow as they looked...

skylimitblog

Het eerste wapenfeit. Samen met Max Weisenburger en Geert Soomers werd ik uit 350 deelnemers geselecteerd om aan de Zolder 10 hours deel te nemen samen met Walter Grootaers. Onze wagen was een Suzuki Swift. Jammer dat tijdschriften als Panorama (nu P-magazine) nu zo geen wedstrijden meer opzetten...The first time. I was selected out of 350 participants together with Max Weisenburger and Geert Soomers to share a Suzuki Swift with Walter Grootaers during the Zolder 10 hours. Too bad there are no such competitions anymore by magazines...

skylimitblog

Na de 10 uren van 1992 werd er in 1993 gestart met deze Opel Omega. Samen met Mario Bormans, op dat moment deelnemer in de Euroseries Opel Lotus, werkte ik de hele Touring Cup af.After the 92 Zolder 10 hours we started 93 with this Opel Omega. Together with Mario Bormans, known for his Opel Lotus Euroseries campaign, I drove the full Touring Cup. 

skylimitblog

Met 3 podiums op 5 races, waaronder een derde plaats algemeen in Francorchamps, werden we vice kampioen in onze klasse. De race in Francorchamps was mijn eerste op dat circuit en mijn derde race ooit. Want herinner u, in die tijd stonden er elke race minsten 55 wagens aan de start.3 podiums in 5 races brought us the vice-title in our class. Most remarcable was our third place overall at Spa Francorchampns in only my first race on that track and my third race at all. Remember, those days there were at least 55 cars every race.

skylimitblog

Dan kwam er de switch naar het Peugeot Team van Bruynoghe. In 1994 kenden we een pechvol seizoen met de 309 Turbo, een wagen die origineel aan een Franse Cup deelnam en een GTI motor had met een Turbo (210pk). Maar telkens ging er wat mechanisch mis.Voor de 10 uren wisselden we naar de Compressor motor van 250 PK. Het mooiste moment was de start van de Zolder 10 Hours. Vanop de 4de plaats gestart remde ik iedereen uit aan de eerste linkse en ging voor de Porsches, M5, Cosworth, Alpine,... de eerste linkse in. Eén van mijn verrassenste starts ooit. Ik voel de adrenaline nog.Then I made the switch to the Bruynoghe Peugeot team. In 1994 we had a lot of mechanical failures with our 309 Turbo, a car that was originally used in a French cup and used a GTI engine with Turbo (210HP). For the Zolder 10 hours we put the compressor engine in it (250 BHP). With that car I made a superb start from P4. I outbraked them all and dived into the first left corner ahead of the Porsches, M5, Cosworth, Alpine,... One of my greatest starts ever. I can still feel the adrenaline . 

skylimitblog

Ik reed in 1994 ook mijn eerste 24 uren van Zolder met deze 205 Compressor van Erik Bruynoghe. In het begin van de race reden we in de top-10 tussen de Porsches maar elektrische problemen deden ons ver terugvallen. Ik herinner echter vooral mijn stints bij het licht worden in de regen. Ik was toen bij de 5 snelste wagens op de piste. Op 45 minuten van het einde ging Dimitri Cuyvers echter van de baan na een technisch probleem en we moesten opgeven.In 1994 I started my first Zolder 24 Hours with this Peugeot 205 Compressor of Erik Bruynoghe. In the beginning of the race we drove inside the top 10 in between the Porsches but some electrical problems did drop us down the order. My best memories I have during my stint early in the morning when the sun came up while it was raining. I was very fast that time. 45 minutes before the end of the race, Dimitri Cuyvers crash the car after a mechanical failure and we did not finish. 

skylimitblog

Toen kwam de Manta van Team Charly! Ik kreeg telefoon 2 dagen voor de tweede race van het Touring Cup kampioenschap in 1995. Hermann Brinkmann zocht een vervanger voor Wolfgang Bartlick die met de moto gevallen was. Ik hapte meteen toe en we wonnen meteen onze klasse. Dit was de start van 2 heel succesvolle seizoenen met de Manta.Then there was the Team Charly Manta! Hermann Brinkmann called me 2 days before the second race of the Touring Cup 95. He was looking for someone to replace Wolfgang Bartlick who had a motorbike accident. We agreed and won our class in the first race. It was the start of 2 years of big successes with the Manta.

skylimitblog

De motor was een 2.4 liter met 240 PK. Zelden heb ik zoveel plezier gehad in een wagen! In ons eerste jaar werden we kampioen in onze klasse (tegen een 10 tal E30 M3's) en tweede algemeen. Het jaar later waren we opnieuw klasse kampioen en 5de algemeen.The engine was a 2.4L with 240 BHP. It was one of the most fun cars I ever drove. In our first season we became class champion (against a bunch of M3's) and second overall. The next year we won our class again and came 5th overall.

skylimitblog

Tijdens de Zolder 10 Hours reden we naar een 3de plaats algemeen achter 2 Porsches maar voor de Nissan Skyline van Dirk Schoysman! Hier zit ik mooi op de lijn van de eerste rechtse die toen toch echt een veel mooiere bocht was dan tegenwoordig. De rally lichten zijn nog bedekt om ze niet te beschadigen tijdens de eerste 5 uren door steenslag.The greatest result was our third place overall at the Zolder 10 hours behind 2 Porsches but ahead of Dirk Schoysmans Nissan Skyline! Here I am perfect at the apex of the first right corner, a corner that was so much nicer than the current one. The rally lights are still covered because of the risk to get damaged by stones in the first 5 hours. 

skylimitblog

P1 was de vaakst behaalde plaats met de Manta. Hier eindigden we voor een M3 en een Mercedes 190 16V.P1 was our most common place after a race. Here we finished ahead of a M3 and a Mercedes 190 16V.

Over enkele dagen breng ik de blog over de andere races met de Porsches en andere exoten :-)In a few days I bring the Blog about the Porsche races and the other exotics :-)


Vorige pagina

This is the Skylimit Events blog archive. To check more recent news visit www.skylimitevents.com.