ANDY JAENEN : THE END OF MY COMPETITION ERA2010-11-24

Ik maakte mijn debuut als piloot in 1992 tijdens de Zolder 10 hours. Mijn laatste race was deze zelfde 10 uren race in 2004. My first race was the Zolder 10 hours in 1992. My final race was also the Zolder 10 hours in 2004.

skylimitblog

Met deze Porsche van Speedlover reed ik mijn laatste 10 uren race. Als teamgenoten had ik Marc Goossens (wereldklasse piloot), Jan Heylen (tot in Champcars geraakt) en Franz Lamot. De wagen was zeker niet de snelste van het veld (luchtgekoelde 3,6 L standaard motor) maar we konden toch meevechten voor de overwinning.With this Speedlover Porsche I drove my final Zolder 10 hour Race. My teammates were Marc Goossens (world class racer), Jan Heylen (Champcar driver) and Franz Lamot. The car was not one of the fastest (3.6L original aircooled engine) but we were in the fight for the win.

skylimitblog

Tijdens het 6de uur ging Jan Heylen van de baan en zat vast in de grindbak. Er ging toen tijd verloren en het remsysteem werd beschadigd waardoor we ruim 15 ronden verloren door de reparaties. Op dat moment hingen we 4 ronden voor op de uiteindelijke winnaars... Onze uiteindelijke finish op de 8ste plaats was bijzaak. Belangrijkste conclusies die ik uit mijn laatste race kon trekken was dat Marc Goossens de snelste en beste piloot was waarmee ik ooit een wagen kon delen en dat ik voor mezelf tevreden kon terugblikken op een toch wel mooie carrière voor iemand die nooit 1 frank/euro van thuis uit meekreeg om te racen.During the 6th hour Jan Heylen went off road and got stuck in the gravel. Time was lost and the brakingsystem got damaged and we lost about 15 laps during the repairs. At that moment we were 4 laps ahead of the eventual winner... Our 8th position in the end didn't matter. The most important conclusions I could take about this final race were that Marc Goossens was the fastest and best driver I shared a car with and that I could be proud when I looked back on my career because I never got any financial help from home or anyone.

skylimitblog

Een andere Porsche maar ook een exemplaar van het Speedlover team van Andre Vanhoof. Hier op de top van de Raidillon tijdens een BELCAR race in 2002 voor de Viper van David Hart/Mike Hezemans. Ik deelde de Porsche met Alexandra Van de Velde.Another Porsche and again one from Andre Vanhoofs Speedlover team. Here on top of the Raidillon during a BELCAR race in 2002 ahead of the Viper from David Hart/Mike Hezemans. I shared the Porsche with Alexandra Van de Velde.

skylimitblog

Eén van de tofste wagens waarmee ik ooit reed was deze Audi TT. De motor was een 8 cylinder met 4200cc. In de wagen heerste er een echte NASCAR sound :-). Ik deelde de wagen met Chris MaTTheus en Franz Lamot tijdens de 24 uren van Zolder in 2001. One of the nicest cars I ever raced was this Audi TT. It had a 8 cylinder 4.2 liter engine. Inside the car it had a real NASCAR sound :-). Ik shared the car with Chris MaTTheus and Franz Lamot during the 2001 Zolder 24 Hours.

skylimitblog

Eenmaal reed ik de 25 uren Fun Cup in Francorchamps. We reden in 2002 met een BiPlace van Perdieus racing, waardoor we elk half uur een passagier meenamen. In het klassement van de BiPlaces werden we uiteindelijk 2de op een 30-tal wagens nadat Thierry Tassin (meervoudig winnaar van de grote 24 uren van Francorchamps) de laatste 2 uren tevergeefs op mij had zitten jagen terwijl we in de zelfde ronde hingen. Was best een mooi resultaat.I raced once in the 25 hours Fun Cup at Francorchamps. In 2002 we raced the BiPlace of Perdieus racing, so we had to pick up another passenger every 30 minutes. In the BiPlace ranking we finished second out of about 30 cars. Thierry Tassin (a mulpiple winner of the big Spa 24 Hours) was hunting me for the final 2 hours as we were in the same lap, but I kept the distance and secured our well deserved second place.  

skylimitblog

Tijdens de winter periode werd er elk jaar een Rallysprint kampioenschap gehouden ter nagedachtenis van mijn overleden vader. Elk jaar werd me gezegd dat ik eens moest deelnemen en in 2002 was het zover. Met een Peugeot 106 van EMG en Sandy Sweelssen als Co-piloot reden we in de klasse 1B. We wonnen bijna alle ritten in onze klasse maar vooral de avondrit in gietende regen en donker waarbij we 15de werden (op een 100-tal wagens) en we tussen 2 Mitusishi EVO's eindigden was fantastisch. Ik werd dan ook algemeen Vice Kampioen in de Rallysprint Wintercup.During the winter there used to be a Rallysprint championship in rememberance of my late father. Every year the organisation asked me to participade and in 2002 I did it. With a small Peugeot 106 from the EMG team and Sandy Sweelssen as Co-Driver we drove in class 1B. We won almost every stage but the eveningstage in the pooring rain was amazing. We came in 15th overall in a over 100 car field and finished in between 2 Mitsubishi EVOs. I became second overall in the Rallysprint Wintercup standings. 

De mooiste podiums van mijn carrière. The greatest podiums of my career.

skylimitblog

24 uren van Zolder 1996. 6de algemeen en tweede toerismewagen met de BMW Compact van Beliën Motorsport. Samen met Patrick Beliën werkte ik de race af nadat Dimitri Cuyvers ziek werd en slechts een uur gereden had. Ongeveer 12 uur aan het stuur en op het einde nog moeten jagen op Marc Duez met een M3 met M5 motor. Hier op het podium met Duez, Beliën, Cuyvers en champagne.Zolder 24 Hours in 1996. 6th overall and second Touring car in the BMW Compact of Beliën Motorsport. I drover the race with Patrick Beliën as Dimitri Cuyvers only drove 1 hour before becoming ill. After about 12 hours behind the wheel I had to chase Marc Duez in the end who was driving a much more powerfull M3 with M5 engine. Here on the podium with Duez, Beliën, Cuyvers and Champagne.

skylimitblog

1998 Zolder 10 hours. Klasse overwinning nadat ik 7 van de 10 uren achter het stuur zat. Na 2 uren explodeerde het servo reservoir waardoor sturen heel moeilijk werd en er 5 ronden verloren werden. Op 20 minuten voor het einde van de race nam ik de leiding bij de toerismewagens weer over met de Hartge M3 van Van de Velde Racing. Hier op het podium met teameigenaar Christian Van de Velde.Zolder 10 Hours 1998. I won my class after driving 7 out of the 10 hours. After about 2 hours the servo oil holder exploded. Steering became very difficult and we lost about 5 laps. 20 minutes before the end of the race I took over the lead in our Hartge M3. Here I am on the podium with Christian Van de Velde, team owner of Van de Velde racing.

skylimitblog

1999 24 uren van Zolder. Samen met Vanina Ickx (dochter van Jacky Ickx) en Alexandra Van de Velde kwam ik in 1999 aan de start in de 24 uren met een BMW 325i. We zaten in de klasse van al de + 300 PK BMW M3's met onze 163 pk sterke (ahum) 325. Maar door stints van 3 uren te rijden klommen we van de 61ste startplaats op naar de 16de eindplaats! En tot ieders verrassing op de derde plaats bij de toerismewagens na 2 M3's... Wat een verrassing en duidelijk mijn beste gezelschap ooit op een podium.1999 Zolder 24 Hours. Together with Vanina Ickx (daughter of Jacky Ickx) and Alexandra van de Velde I started the 24 hours in 1999 with a BMW 325i. We were with our 163 BHP strong :-) 325 in the same class as the +300 BHP M3's. But because we were driving stints of 3 hours, we climbed from our 61st starting spot up to P16 in the end! And as to everyones surprise we were third behind 2 M3's in our class... It was a huge surprise and my best company I ever had on a podium.

Zo dit was in 3 delen een overzichtje van wat mijn racecarrière me allemaal heeft geboden. Hiermee heb ik dan ook de basis gelegd van mijn huidige organisaties...This was my career review in 3 parts. This all was the base of everything I organise nowadays...


Vorige pagina

This is the Skylimit Events blog archive. To check more recent news visit www.skylimitevents.com.