BACK IN TIME - THE AJ COLLECTION : BPR - THE TOP GT TIMES2011-01-05
De laatste jaren kennen we allemaal de termen GT1/2/3/4. Een onduidelijke mengeling van wagens waarbij zelfde types in meerdere klassen voorkomen en waarbij er tussen GT1-GT2-GT3 geen duidelijke snelheidsverschillen zijn via de vaak falende Balance of Performance. In 1996 was er de voorloper, de BPR waarbij de R staat voor Ratel, de man die in de jaren daarna de GT wereld dirigeerde via zijn monopoly.
The past years we got used to GT1/2/3/4. GT racing is divided in 4 classes but it is very unclear what car belong to what class. We see the same car in different classes and the speed difference is minimal between the top 3 classes. In 1996 we had pré FIA GTs with BPR. The R stood for Ratel who dictated the GT world in the past years because of his monopoly.Â
Boutsen en Stuck lieten de Porsche GT1 debuteren in de BPR tijdens de race in Brands Hatch.
A Porsche GT1 debuted with Boutsen and Stuck as drivers in the BPR race in Brand Hatch '96.
Tijdens de wedstrijd stond er geen maat op de fabriekswagen van Porsche.
The race was a walk over from Porsches full factory effort.
Tot dan toe waren het vooral de privé McLarens die de overwinningen binnen haalden.
Till the arrival of the Porsche, McLaren dominated the championship.
In de linkse pitbox de West McLaren van John Nielsen en Thomas Bscher. De gele McLaren is de Harrods wagen van Andy Wallace en Olivier Grouillard.
In the left pitbox we see the West McLaren of John Nielsen and Thomas Bscher while the yellow Harrods McLaren was driven by Andy Wallace and Olivier Grouillard.
McLaren was zelf ook op het circuit aanwezig met de nodige wisselstukken om de teams te ondersteunen.
McLaren was also at Brands Hatch to support their private teams with spare parts.
De Gulf Racing McLaren werd bestuurd door James Weaver en Ray Bellm.
This Gulf Racing McLaren was driven by James Weaver and Ray Bellm.
De tweede Gulf wagen was in handen van Pierre-Henri Raphanel en Lindsay Owen-Jones.
The sister car was in hands of Pierre-Henri Raphanel and Lindsay Owen-Jones.
Viper team Oreca kwam aan de start met deze GTS-R van Olivier Beretta en Justin Bell.
Viper team Oreca had a strong driver pairing with Olivier Beretta and Justin Bell.
De tweede Viper was in handen van Eric Hélary en Philippe Gache.
The second Viper was piloted by Eric Hélary and Philippe Gache.
Zwaarste tegenwerk voor de McLarens kwam van de Lister Storm die bestuurd werd door Geoff Lees en Tiff Needell.
McLarens biggest opponent was the Lister Storm driven by Geoff Lees and Tiff Needell.
Hier wordt de West McLaren op de hielen gezeten door de Porsche van Zadra/Drudi/Monforte.
The West McLaren chased by the Porsche of Zadra/Drudi/Monforte.
De Lister STorm op de hielen gezeten door de Harrods McLaren en de Lotus Esprits van Hezemans/Portman en Lammers/Goodwin. De Lotussen waren heel onbetrouwbaar maar op pure snelheid wel beter dan de Vipers.
The Lister Storm chased by the Harrods McLaren and the 2 lotus Esprit Turbos of Hezemans/Portman and Lammers/Goodwin.
De Roock Racing Porsche van Andy Pilgrim, Guy Martinolle en Jean-Claude Lagniez springt hier door de Dingle Dell chicane. Deze bocht werd later vervangen door een saaie langzame rechtse bocht.
The Roock racing Porsche (Pilgrim/Martinolle/Lagniez) flies through the famous Dingle Dell chicane. A great corner later changed to a boring slow right hander.
Anders Olofsson en Luciano Della Noce reden met deze Ferrari F40 GTE naar een 5de plaats.
Anders Olofsson and Luciano Della Noce drove to 5th place in this Ferrari F40 GTE.