ZOLDER 24 HOURS 2012 : GREAT PERFORMANCE BY THE SKYLIMIT YOKOHAMA RACE TEAM 2012-09-11

skylimitblog

The Zolder 24 Hour race 2012 was something new for the Skylimit Yokohama Race Team. First time with 2 cars at the start of this fantastic race. In 2011 we took P10 overall and were the winners in GT-3600cc. What could we do in 2012 with the technical support of First Motorsport? 

De 24 Uren van Zolder 2012 betekende een nieuwe uitdaging voor het Skylimit Yokohama Race Team. Voor het eerst stonden we met 2 wagens aan de start van deze fantastische etmaalrace. In 2011 behaalden we de 10de plaats algemeen en wonnen we de GT-3600 klasse. Benieuwd wat 2012 zou brengen met de technische steun van voormalige winnaars First Motorsport. 

skylimitblog

Car #1 was driven by : Jan Wouters, experienced endurance racer with podium finish in 2009, Charles Ng, WTCC driver and in his first 24H Race, Jeffrey Van Hooydonk, one of Belgiums absolute top drivers and Olivier Hermans, Mister Yokohama Belgium. Bart Van Haeren was the reserve driver is there would be anything wrong with one of the drivers.

Wagen #1 werd bestuurd door : Jan Wouters, erveren endurance piloot met recent nog een podium finish in 2009, Charles Ng, WTCC piloot die zijn 24 uren debuut maakte, Jeffrey Van Hooydonk, één van de absolute toprijders in België en Olivier Hermans, mijnheer Yokohama België. Bart Van Haeren was de reserve rijder mocht er een piloot in de problemen komen.

skylimitblog

Car #71 was driven by : Stefaan Schoonjans, in the past 2 years class winner in this race, Peter Van Audenhove, second year with the team, Jo Lammens, team owner and double class winner, Philippe Huart, BRCC driver with a lot of experience, Bruno Vermeeren, BRCC driver qnd second in class in championship and Nicolas Jussy, last minute entry who had a small budget but wanted to taste this race in a Porsche.

Wagen #71 werd bestuurd door : Stefaan Schoonjans, 2 klasse winsten in de afgelopen 2 24u races, Peter VanAudenhove, maakte vorig jaar deel uit van onze winnende equipe, Jo Lammens, team eigenaar en klasse winnaar in de voorbije 2 edities, Philippe Huart, rijdt voor ons team in BRCC, Bruno Vermeeren, ook BRCC piloot en momenteel tweede in het kampioenschap in de klasse en Nicolas Jussy, die op het laatste moment met een klein beschikbaar budgetje toch wou proeven van deze 24 uren met onze Porsche.

skylimitblogskylimitblogskylimitblog

The startgrid

skylimitblog

Driver coach Andy Jaenen & the Yokohama girl

skylimitblog

The start

skylimitblog

the #71 ahead of the early leader, Marc VDS BMW

skylimitblog

Charles Ng braking for the chicane

skylimitblog

Stefaan Schoonjans in his first well balanced stint... This gentlemen driver and race car builder did a great job by doing 4 perfect stints in a good tempo without using the car too hard. Perfect driver to have in a 24 Hour line up.

Stefaan Schoonjans in één van zijn mooie stints. Deze preparateur en team eigenaar reed 4 mooie stints zonder de wagen te fel te belasten. Echt een grote meerwaarde in een team voor een 24 uren race.

skylimitblog

Jan Wouters was the start driver in the #1 car. His experience showed from the beginning as he started his stints with a good pace and built up the pace towards the end of every stint.

Jan Wouters was de start rijder in de #1. Zijn ervaring toonde hij duidelijk door in elke stint zijn tempo op te bouwen naar het einde toe. 

skylimitblog

Philippe Huart started the #71. His experience goes back a long time when he raced in the Renault Clio Cup. He still has the pace and during the night he was really fast.

De startpiloot in de #71 was Philippe Huart. Zijn ervaring gaat terug tot destijds de eerste Renault Clio Cup. Dat hij niets van zijn snelheid heeft ingeboet bleek duidelijk tijdens zijn nachtelijke stint. 

skylimitblog

Olivier Hermans and Jeffrey Van Hooydonk are two opposites. The professional racer Jeffrey Van Hooydonk brought plenty of experience to the team and did his job perfect. He could find himself in the team strategy and helped the car to get a great result. Olivier Hermans drove his first 24 Hour race, with only the experience of 3 circuit races. He made no major mistakes and drove 3 long stints to a good end.

Olivier Herman en Jeffrey van Hooydonk zijn twee uitersten. Jeffrey is een professionele top piloot die zich perfect kon vinden met de strategie die door het team was opgelegd. Het was dan ook mooi om hem perfecte stint te zien afwerken. Olivier Hermans had voor deze 24 uren race slechts 3 circuit races gereden en bracht zijn 3 lange stints tot een mooi einde.

skylimitblog

concentration in the pitbox

skylimitblog

Charles Ng ready for another stint

skylimitblog

Pitstop #71 : Stefaan Schoonjans will take over from Jo Lammens

skylimitblog

Pitstop #1

skylimitblog

great night shot of car #71 with Peter Van Audenhove This gentleman driver feels really well in the team and held a steady pace throughout all his stints. 

Mooie nachtfoto met Peter Van Audenhove aan het stuur. Deze gentleman rijder voelt zich goed thuis in dit team en reed mooie constante stints.

skylimitblog

Bruno Vermeeren also was one of the drivers who did a good stint in the #71 car. The Be Boosted driver will now focus on his successful BRCC campaign for the rest of the year 

Bruno Vermeeren reed ook een goede stint met de #71 wagen. Hij gaat zich nu verder focussen op zijn succesvolle BRCC campagne.

skylimitblogskylimitblogskylimitblog

Charles Ng through the night! For this WTCC driver, a 24 hour race was totally new. He listened very well to the advice of the team and did a brilliant job. The 2h30 long stint on Sunday morning showed his potential to drive very fast while making no mistakes. 

Charles Ng reed zijn eerste 24 uren race. Deze WTCC piloot volgde elke raad van het team goed op en reed opmerkelijk knappe stints. Toen hij \'s morgens even mocht doorgaan deed hij dat op een schitterende manier, door de wagen niet te belasten maar de tijden waren enorm scherp!

skylimitblog

Jo Lammens did 3 great stints in the #71 car. The team owner had the bad luck to do the final stint with only 5th gear. So no donut celebration in the end for him.

Team eigenaar Jo Lammes reed 3 mooie stints met de #71. Maar hij had de pech om de laatste stint van de race te moeten rijden met enkel een 5de versnelling. Hierdoor kon hij geen donuts draaien op het einde ;)

skylimitblog

Sunday morning, some battle scars on car #1

skylimitblog

Before every stint the drivers got some info on what the team wanted them to do.

Voor elke stint kregen de piloten te horen van het team wat er van hen verwacht werd.

skylimitblog

With most drivers this worked perfect and they did never disappoint, but some drivers have a too big ego to be a team player...

Bij de meeste piloten werkte deze korte briefing perfect, maar enkelen hebben blijkbaar een te groot ego om een team speler te zijn.

skylimitblog

Charles Ng and Nicolas Jussy ready for their morning stint.

Charles Ng en Nicolas Jussy klaar voor hun ochtenstint

skylimitblog

Charles Ng did a 2h30 long morning stint and surprised everybody with his pace. All the time driving 1\'41\" laps without using the car to its maximum. He will have a great 24h race future.

Charles Ng deed een 2u30 lange ochtend stint met constante snelle tijden van 1\'41\" en dit zonder de wagen af te beulen. Deze piloot heeft een grote toekomst in 24 uren races.

skylimitblog

Nicolas Jussy was driving the #71 car in his first stint when Jeffrey Van Hooydonk drove the #1 car. After Jeffrey passed him, Jussy tried to follow his pace and made a big spin. A few laps later he had to come in to the pits because of the spin. In his morning stint he lost a full lap in his first hour to Charles Ng. When Charles went to lap Jussy, the #71 started to block his team mate. After another mistake charles went by and Jussy kept on punishing the car. No wonder that two hours later the gearbox had a failure and was stuck in 5th gear. When Jussy came out of the car he said to car owner Jo Lammens \"I could not go any faster\"... Well thats exactly what a team owner never want to hear in a  24 hour race... 

Nicolas Jussy reed zijn eerste stint in de #71 terwijl Jeffrey Van Hooydonk de #1 bestuurde. Nadat Jeffrey zich sneller toonde ging Jussy in de fout en maakte een zware schuiver waarmee hij anderhalve minuut verloor. Even later moest hij de pits opzoeken met een lekke band die duidelijk het gevolg was van die schuiver. In de ochtend sessie kwam hij op de baan toen Charles Ng zijn knappe stint reed in de #1. Nadat hij reeds een volledige ronde verloor op de WTCC piloot en Charles hem ging dubbelen vond Jussy het nodig om zijn team genoot te blokkeren... Na een andere fout van Jussy glipte Charles binnendoor en Jussy probeer de te achtervolgen maar kon dat in de verste verten niet. Het afbeulend werk van Jussy had wel zijn gevolg enkele uren later toen de versnellingsbak in 5de versnelling bleef vastzitten. Toen Jussy totaal uitgeput uit de wagen kwam zei hij tegen team eigenaar Jo Lammens : \"Ik kon absoluut niet sneller rijden als dat ik nu gedaan heb\"... Wel dat is nu exact hetgeen een teameigenaar van een niet fabrieksteam nooit wil horen tijdens een 24 uren race.

skylimitblog

The 2 Skylimit Yokohama Porsches were very close to each other all the time. The perfect preparation by First Motorsport and the splendid pitstops made the race very close for our 2 cars. They changed for position about 25 times during the race.

De twee Skylimit Yokohama Porsches waren gedurende de gehele race sterk aan mekaar gewaagd. Door de knappe voorbereiding door First motorsport en hun schitterend werk tijdens de pitstops wisselden onze wagens wel zeker 25 keer van positie.

skylimitblog

Together over the finish line with 1 meter between them... Well in fact it is 3999 meter between them as the #1 car did one more lap than the #71 because of the gearbox trouble.

Samen over de finish na 24 uren racen met slechts 1 meter verschil... Wel in feite bedraagt het verschil 3999 meter omdat de #1 1 ronde meer aflegde nadat de #71 de laatste uren met enkel de 5de versnelling moest afwerken.

skylimitblog

Tired but happy

Moe maar voldaan

skylimitblog

The drivers of car #1 on the podium to celebrate their class win and their 7th place overall. #71 got second in class and 8th overall

De klasse winnaars van wagen #1 op het podium. Ze werden ook 7de algemeen, één plaats beter dan #71 die de tweede plaats in de klasse wegkaapten.

skylimitblogskylimitblogskylimitblog

I want to thank all the drivers, my crew of First Motorsport and Skylimit, the fans , the officials, the sponsors, the organizers... for this great motorsports event! And off course out 2 great photographers Lisa Linke and Gregory Eyckmans for these great pictures! 

Ik wil de piloten, officials, pitcrew van First motorsport en Skylimit, de fans, de organisatoren ,... bedanken voor dit geweldig event. En natuurlijk onze twee fotografen die deze knappe beelden geschoten hebben, Gregory Eyckmans en Lisa Linke!


Vorige pagina

This is the Skylimit Events blog archive. To check more recent news visit www.skylimitevents.com.